2020-08-27
Mountainbike-träning för barn och ungdomar

Kumla Skidförening kommer i höst vid 5 tillfällen att arrangera mountainbike-träning vid och runt Kvarntorpshögen.

Träningen kommer att vara på söndagar kl. 15.30 och beräknas pågå i cirka 1-1,5 timme.
Samling vid Kumla Skidföreningens klubbhus vid skidbacken.

Första träningen är söndagen den 6 september.
I träningen kommer vi att använda oss av delar av de fina cykellederna som utgår från skidbacken.

Vi kommer i träningen även att använda teknikbanan och övriga områden runt Kvarntorpshögen.

Även i år kommer gruppindelningen att ske mer efter förmåga för att alla skall ha så stort utbyte av träningen som möjligt.

Grupp och beskrivning

Grön
Du kan cykla bra på plan mark och har hyfsad balans. Här börjar du ta dig ut lite mer på stigarna och har problem med rötter, stenar och backar.. Bedömd ålder 5-8 år.

Blå
Du har cyklat en del på stigar i skogen, men behöver vässa på tekniken för att få mer flyt och ta dig an klurigare hinder. Bedömd ålder 7-10 år.

Röd
Du hanterar stigcykling och börjar ta dig över hinder som kommer i din väg. I den här gruppen fokuserar vi på att bygga upp din fart i skogen genom att börja flåsa lite mer och göra smarta spårval. Bedömd ålder 8-12 år.

Svart
Du börjar få upp farten i skogen och hanterar snart de flesta hinder du stöter på. Du orkar hålla tempo över tid eller har ett bra "igångdrag". Bedömd ålder 10-14 år.

Vi kommer max att ta emot 12 barn/ungdomar per grupp med bland annat tanke på Covid-19. Först till kvarn gäller.

Anmälan sker via mejl till kumla.skidforening@live.se senast den 3 september.
Ange namn, ålder, vilken grupp ni anser ert barn passar i (ange färg), adress, postnummer, ort, personnummer (ååmmdd-xxxx) och kontaktuppgifter till förälder (mejl-adress och telefonnummer) och om ni var med i vår mountainbike-träning i våras.

Träningsavgiften för mountainbike-träningen är 200 sek per barn plus att man måste vara medlem i Kumla Skidförening. Medlemsavgiften för ungdom är 150 sek per år.

Mer information om medlemsavgift finns på vår hemsida, kumlaskidforening.se under fliken Övrigt, Bli medlem.

Vi ber er även meddela om ni som förälder/målsman kan hjälpa till som tränare eller vara med på cykel och cykla med på träningarna.

Frågor mejlas till kumla.skidforening@live.se

Välkomna