2018-11-11
Montering av ny vattenledning + nya fundament

Lördagen den 10 november påbörjade vi monteringen av ny vattenledning i liftgatan vid lilla liften och i övre delen av stora liftgatan.

Tanken är att de nya vattenledningarna skall minska mängden vattenslang vi behöver lägga ut för att kunna starta snösprutningen. På de nya vattenledningarna finns även avstängningskranar vilket gör det lättare att stänga av en snökanon och flytta den utan att några andra kanoner påverkas.

I veckan har även fundament monterats i stora skidbacken till de två nya snökanoner som vi köpt. Snökanonerna är sju-meter höga och det sitter fundament som kanonerna fästs i både på vänster- och högersida av backen. Det sitter även fundament i mitten av backen för att vi skall kunna lägga snö utan att vara så beroende av rätt vind.

Målet är att det med investeringen, som delvis finansieras via bidrag från Skidlyftet skall bli enklare och gå snabbare att starta igång snösprutningen så vi kan utnyttja de värdefulla kalla timmar vi får.

På lördag, den 17 november kl 09.00 fortsätter vi arbetet med att montera vattenledning och snökanoner.

Om ni har möjlighet att hjälpa till är ni hjärtligt välkomna att dyka upp vid skidbacken den förmiddagen.

Skrivet av: Stefan Eriksson

181110 - montering av vattenrör