2012-10-23
Kumla Skidförening 50 år

Lördagen den 20 oktober firade Kumla Skidförening 50 år.
Alla nuvarande och tidigare medlemmar var inbjudna till festen.
Det var totalt 68 stycken som anmält sig till festen.

Firandet började med en välkomstdrink. Därefter var det dags för fika. Den ena tårtan var en bildtårta med bild på det nya klubbhuset i Kvarntorp. Curth Modin och Håkan Widstrand var de första att skära i tårtan. De har snickrat och byggt stor del av huset.

Tyvärr hade vi inte vädret med oss. När det var dags för tipspromenad och aktiviteter ute regnade det som kraftigast under hela dagen. Fastän att det regnade var det inga sura miner när det var dags för utomhuslekarna.

Föreningen bjöd alla på middag, potatisgratäng, kyckling, fläskfile och lax mm.

Föreningen passade på att uppvakta två av deltagarna som var med och startade föreningen,
Karl-Erik Forslind och Hans Karlsson.
Även Curth Modin uppmärksammades för sitt stora engagemang i föreningen under 50 år.

Vi tackar alla för ett verkligt lyckat firande.
/Styrelsen

Ett antal milstolpar i föreningens historia

1962
Föreningen bildades 1962 och hette då Kumla Skid- och frilufsförening. Efter ett antal år bytte föreningen namn till Kumla Skidförening då det tidigare namnet ofta blev förknippat med Frilufsfrämjandet.

1968
Föreningen köper ”Bygget” i Åsbro. Föreningen skötte längdspåren i området. Vissa helger var det över 1500 besökare till skidspåren.

1977
Ungdomsträningen startar i Kumlasjön. Vid första träningstillfället kom det 40 ungdomar. Föreningen hade bara 3 outbildade tränare.

1985
Ungdomsträningen i slalomåkning började. Första träningarna var i Kumlasjön med en replift.

Lilla backen på Kvarntorpshögen öppnade.

Det första Kumla Stadsloppet arrangerades.

Stora liften på Kvarntorpshögen öppnade.

2004
Föreningen skriver på ett avtal med Kumla Kommun om driften av skidanläggningen.

Bygget av ny klubblokal vid skidbacken på Kvarntorpshögen börjar.

2012/2013
Klubblokalen på 330 kvadratmeter invigs.

Hans Karlsson och Karl-Erik Forslind uppvaktas

Lekar i regnet 2

Maten är serverad

Lekar i regnet