2012-04-22
Kumla Stadslopp och Knattelopp 2012

Lördagens första start var vårt succélopp Knatteloppet som genomfördes för 3:e gången. Vi var lite oroliga efter de senaste dagarnas dåliga väder att det inte skulle komma så många. Men barn och föräldrar strömmade in genom grindarna till Djupadalsbadet. Barnen var i år så ivriga att komma iväg så det blev till och med tjuvstart! Totalt sprang 316st knattar de cirka 500 meterna runt Kumlasjön. Räknar man in föräldrar och anhöriga var det nog upp emot 500 personer som togs sig runt Kumlasjön!

Efter Knattelopp var det dags för ungdomarna springa 2,5km. Först i mål var Esther Sandén Alin, Stocksäters IF på tiden 10:28.

Kl. 14:30 gav sig motionsklasserna på 5km Tjejruset och Killruset iväg. Snabbaste herre var Dennis Lindberg, Hällestads GIF på 17:12 och snabbast dam blev Isabelle Carlsson-Pallin, Mosjö FK på tiden 20:22.

Nu var det dags för huvudklasserna på 10km och i år var det största intresset riktat mot damklassen. Som hade lockat två av Sveriges bästa löpare nämligen Hässelbys Louise Wiker och Akeles Cecilia Kleist. Loppet blev en tvekamp mellan dessa två och de följdes åt under nästan hela loppet. Först med en kilometer kvar kunde Cecilia få en liten lucka till Louise. Tiden i mål för Cecilia blev 35:49 och Louise var 4s efter på 35:53. 3:a blev Josefin Gärdevåg, KFUM Örebro på tiden 37:18. Herrklassen vanns av Erik Anfält, Örebro AIK på tiden 33:03. Erik låg tvåa vid varvningen men passerade Vilstas Mirza Nalic på andra varvet. Mirzas tid blev 33:33 och på 3:e plats kom Jakob Nilsson, Örebro AIK 33:47.

Resultatlistan är nu uppdaterad och finns under fliken ”Arrangemang” och Kumla Stadslopp. Vid eventuella felaktigheter i resultatlistan mejla till lasse.hoog@telia.com

Kumla Skidförening vill i och med detta tacka alla deltagare, publik, funktionärer och sponsorer i Kumla Stadslopp och Knattelopp för i år och önskar er välkomna tillbaka 2013. Men glöm inte bort Sommarmilen och Semesterhalvmaran 30/6!

Kumla Skidförening

Skrivet av: Lasse Höög