2012-03-02
Stafettvasan.

I ett gnistrande före med solsken efter gårdagskvällens regn så var det upplagt för en underbar skiddag mellan Sälen och Mora i dagens lopp som var Stafettvasan. Någon eller några minusgrader natten till Fredag medförde att det var riktigt snabba spår, i alla fall i början innan solen hunnit värma alltför mycket.
Kumla Skidförening ställde i år upp med ett lag som verkligen presterade kanonresultat.
Startade gjorde Mathias Lidson som åkte de första 24 kilometrarna till Mångsbodarna på 1.06.53. Nästa åkare var brorsan Andreas Pettersson som ocså åkte ca 24 kilometer fram till Evertsberg. Han fick tiden 1.12.54.
Tredje åkare var Josef Lindquist som är syssling
med Mathias och Andreas. Hans sträcka var ca 14 kilometer som han avverkade på 40.31. Hans sträcka var Evertsberg till Oxberg. Josef åkte även Öppet Spår i söndags på 5.16.
Fjärde sträckan mellan Oxberg och Hökberg som mätte ca 9 kilometer åktes av Andreas flickvän Caroline Hägglund på tiden 42.29. Sedan var det dags för slutsträckan från Hökberg in till målet i Mora. 19 kilometer som Daniel Persson förvaltade på bästa sätt. 53.22.
Och Daniel var den enda av åkarna i laget som åkte ovallat. Finns stora chanser att Daniel köper en plats till söndagens lopp också.
31:a plats blev det för Kumlalaget med tiden 4.36.09. Fantastisk insats av alla 5 åkarna.

Skrivet av: Sven Pettersson