2012-02-08
Rapport från Eldoret

För de som inte vet det så är Eldoret en stad i Kenya på ca 2100 meters höjd och staden och området däromkring är känt för att många av Kenyas bästa löpare är därifrån.

Den svenska maratonlöparen Isabellah Andersson bor några km från centrala Eldoret och har på tomten ett extra hus som familjen Andersson driver ett vandrarhem där svenskar som vill åka till Kenya och satsa helhjärtat på träningen under en tid kan bo. De har också några anställda som lagar god mat varje dag och bland annat tvättar och servar gästerna.

För tillfället är vi fem stycken gäster på campen, men det finns några lediga sängar och kommer snart att komma några till.

Varje morgon strax efter kl 6 är vi några som följer med Isabellah på dagens första pass, oftast är det mellan 60 och 90 min pass, sedan är det frukost och oftast runt 10 tiden är det dags för dagens andra pass. Självklart kan man köra passen när som helst men de flesta som är här nu gillar att träna såhär och sedan kunna vila länge innan nästa dags träning.

Har hittills varit ett pass på bana, finns en ca 6 km bort men den är avstängd för att de ska lägga tartan på den så vi fick värma upp en bit och sedan bli upp plockade med med Lars Anderssons bil för att sedan åka några km i bil till banan. När vi körde banpasset kom det många journalister, David Rudisha (WR hållare på 800 meter) skulle ha pressträff på banan) Vårt intervallpass blev dock inte allt för stört trotts att vissa journalister stod lite i vägen ibland.

I övrigt är det perfekt för löpning här, dock lite torrt på vägarna då det inte regnat sedan i november och varit soligt i princip varje dag. Mitt på dagarna blir det ca 26 grader varmt varje dag.

Jag har nu varit här i en vecka och kommer vara här till den 28:e februari.

Skrivet av: Daniel Brånn

Isabellah Andersson drar en intervall åt Daniel Brånn