2011-08-21
Vasastafetten 2011

Så var Vasastafetten 2011 avverkad och detta med ett mycket bra resultat för Kumla Skidförening. Detta kommer att handla om Lag 1 som jag följde under dagen. Började med att vi träffades på fredagskvällen i Tandådalen där Curth Modin ordnat så vi får sovplats i ett antal stugor. Pastasallad m.m. och genomgång inför stafetten. Alla på gott humör.
Morgonen randas och vi vaknar upp och frukosten inmundigas. Undrar , hur blir vädret.
Ser lite molnigt ut. Någon timma innan start så börjar regndropparna att komma. Syrerikt.
Starten går och vår startman Dan Bäck kommer iväg så där, men han kommer säkert att jobba sig upp i fältet. Eftersom första växlingen sker i Smågan dit ingen kommer så vet vi ingenting om hur det gått för Dan. SMS-rapport vid växlingen visar dock att Dan som vanligt sprungit stabilt. Jakob Olars fortsätter på andrasträckan och springer förbi ett antal lag. Säkerheten själv är ju Jakob. Så vår nya tjej Caroline som springer tredjesträckan. Kommer in till växeln med en fin fin spurt och skickar iväg Jakob Fransson som fått sig tilldelad den tuffa sträckan fram till Risberg och den fixas med bravur. Sedan är det Daniel Perssons tur att föra stafettpinnen vidare till Evertsberg. Daniel kör på som vanligt. Säkerheten själv. Sedan är det Stefans tur att ta sig an stafettens längsta sträcka. Stefan springer denna sträcka för första gången och det gjorde du så bra så det kan bli flera gånger.
Startar i Oxberg gör Stefans träningskompis i Nyköping Theresa Albing. Och vilken debut hon gör i Kumlas lag. 2:a bästa tid på sträckan i mixedlagen. Du har en säker plats till nästa år, Theresa. Sedan är det Lasse Höögs tur att föra stafetten vidare till Höksberg. Lasse, ett bombsäkert kort som alltid springer bra utan några dippar. Mathias Lidson på nionde sträckan. Stabil som få. Man behöver ej vara orolig som lagledare. Trots ösregn, jag tror det var som värst när du sprang så var det stabilt. Växlade över till Åsa och då behöver man ej vara orolig. Levererar alltid. Kom in på upploppet med fin fart och fick fina recensioner från speakern. Tredjeplats i Mixedklassen är mycket bra men den lilla differensen upp till segern är dock lite sur. Jag är helt säker på att laget ser fram mot nästa år redan. En kanoninsats fixade ni i år.

Skrivet av: Sven Pettersson

Lagbild efter målgång