2010-09-26
Lidingöloppet

En liten rapport från sidan av spåret i Lidingöloppet som sprangs lördag25 September.
3 löpare fick jag med i bilen när resan mot Lidingö startades vid sjutiden på lördagsmorgonen. Stefan Olars, Dan Bäck samt Daniel Brånn.
13 grader varmt men risk för regn. Började faktiskt dugga lite vid avfärden. Höll på så under resan så vindrutetorkarna fick användas
med jämna mellanrum.
Stopp någon timme innan ankomst till Lidingövallen med sedvanlig förtäring av pastasallad. När vi sedan startade för sista biten började solen bryta igenom och när vi kom fram var det solsken och riktigt bra väder.
Nummerlappshämtning och sportmässa. Stämt träff med Patrik Putte också, så nu var det 4 löpare. Får de olika flaskorna med olika drycker som skall inmundigas av löparna under loppet och löparna drar mot starten.

Vad gör man som vätskelangare då?
Jo, går och tar en fika med kanelbulle och sedan ut till första kontrollen som är belägen ca 8 km egter start.
Efter en stund kommer motorcykeln som åker före och därefter tätgruppen som i år bestod av 5 man. 4 mörka och en ljus.
Dröjer en liten stund så dyker vår första löpare upp, Stefan och får sin vätska. Inte många sekunder senare kommer Daniel och strax efter
kommer Dan och i hasorna på honom Putte.

Första vätskan avklarad. Gick ju bra och alla löparna bra med och fräscha.
Knallar iväg till nästa kontroll, 19 km efter start.
Villaområde och asfaltväg. Alltid stor fest på detta ställe med mycket folk samt musikanläggning på hög volym i en av trädgårdarna. Behövde ej vänta länge förrän en ensam löpare i täten kom farande, nämligen fjolårsvinnaren som lämnat övriga efter sig.

Fick vänta en liten stund till vår första löpare dök upp som nu var Daniel. Fick sin dryck samt gel och försvann. Hann inte mer än vända mig om så dök Stefan upp och fick sin ranson även han. Dröjde sedan ungefär 2 minuter så kom Dan som fick sin vattenflaska och sprang vidare. Ytterligare ett par minuter så dök Putte upp och grinade illa samt stannade. Han fick sin vätska och gelen samtidigt som han berättade hur ont under foten han fått. Försökte puscha på honom vad jag kunde och undrade nog sedan han försvunnit utom synhåll om han skulle kliva av när han passerade 2 mil och målområdet men seg och envis som han är så blev det fullföljning och målgång. Starkt jobbat, Patrik.
Efter denna kontroll är det dags att bege sig till målet och där få se vinnaren överlägset vinna Lidingöloppet i år. Samma vinnare som förra året.

Sedan en kort väntan för att sedan få se våra löpare dyka upp en,efter en.
Först kom Daniel Brånn och fick tiden 2.01.21 och en 74:e plats. Därefter Stefan Olars med 2.02.15 och 84:e plats. Sedan kom Dan Bäck.
Tid 2.06.59 och plats 146. Så var de tre löparna från Kumla SF i mål och strax därefter kom Patrik som numera springer för KFUM Örebro men för mig ändå känns som en Kumlalöpare in på tiden 2.16.27 och plats 432.

Mycket bra prestationer alla fyra.
Dessutom Tommy Persson som sprang tidigare på dagen sina 15 km.

Skrivet av: Sven Pettersson