2010-03-12
Reportage och Bilder från Vasaloppet

En vecka efter loppet vill jag försöka rapportera lite från årets Vasalopp. Träffade en del av åkarna dagen före och på morgonen samt följde 3 av åkarna under loppet med vätskelangning o.sv.
Dessa 3 var Mattias Claesson, Andreas Pettersson samt Mathias Lidson.

Dagen före, ett underbart vinterväder med sol från en molnfri himmel och vindstilla. Uppstigning och frukost med åkarna A.P, M.L samt förstagångsåkaren Jakob Fransson.
Sedan givetsvis ner till tältet där alla vallafabrikanter med mera försöker sälja sina produkter. Pratade med vår valda vallatillverkare och köpte lite mer av denna dyra vara. Sedan upp på spåret, till pumpen som vi kallar stället. Ca 7 km från starten.
Vilka spår. Jag kallar det för räls. Testade lite glid och myste i solen. Sedan hem och ladda med pasta. Köpte med några semlor till eftermiddagskaffet också måste tilläggas.
Efter lunch kommer Norrköpingsgänget också för att vara med och valla. 3 åkare till varav Rikard Knutsson tävlar för Kumla. Mycket vallasnack kan jag säga utan att överdriva. Vi kom överens om att lägga samma glidvalla som åkts på tidigare i vinter på seedningstävlingarna och då skidorna glidit bra.
En liten koll bara med Göran, vallaexpert på vallamärket vi använder och vi var nästan överens med honom. Några lager högfluor och överst brände vi in ett lager med så kallat pulver. Även fästvallning gjordes med avbrott för att smaka på Bullans i Sälens förnämliga semlor med smak av hjotron, blåbär, lingon eller vanliga semlor. MUMS.
Efter kvällsmat skulle skidorna provas för att kolla glid och bett. Ner till startbacken och startgärdet. Gick fort. Det lät på åkarna som att skidorna var OK. Ett litet besök hos Karlslunds IF:s förläggning och sedan hem till sängen.
Klockan 04,00 ringde klockan och upp för att göra i ordning drycken Vitargo samt en annan hemlig häxdryck för sista kontrollen.
04,30 kommer åkarna upp samt övriga gänget i stugan. Skidorna skall ha en sista putsning på glidytorna och iväg till starten. 13 grader ungefär. Perfekt. Skidor skall testas en gång till och skidor skall läggas in i startfållorna för bra position. Träffade fler Kumlaåkare, nämligen Mathias Claesson, Pontus Behr samt Christer Brånn.
Tog plats en liten bit upp i backen med extrastavar och väntade där tills starten gått och våra 3 åkare som jag skulle följa kommit förbi med hela grejer.
Sedan snabb förflyttning över älven dit bilarna var parkerade. Sedan iväg för att vara vid första kontrollen strax före Mångsbodarna. Väl där, stor förvirring. Inga bilar på vägen där de brukar vara parkerade. Vi stannade dock. 3 bilar. Jag, pappa Claesson samt Jocke från Norrköping som skjutsade Norrköpingsgänget.

Ut i snön och då förstår jag varför ingen stannat där. Över en meter djupt. Kom havvägs in till spåret ungefär, sedan var kraften
slut. Har ni provat att pulsa eller vad man kan kalla det för i detta snödjup. Försökte krypa men sjönk bara. Då kom Jocke till undsättning. Han for som en säl fram genom snön och fick upp en liten ränna. Tack Jocke.
Väl ute vid spåret så dröjde det inte så länge förrän tätklungan på cirka 8 man kom farande.
Därefter en större klunga på cirka 30 man. Sedan dröjde det inte alltför länge förrän förste Kumlaåkare dök upp och fick sin dryck. Det var Mathias Lidson. Strax efter Mattias Classon och därpå Andreas Pettersson. Inte mer än ett par minuter mellan de tre. Bra för oss som försöker följa och serva. Ut genom snön igen till bilarna och iväg. Mycket bilar i vägen. Var glad åt att jag skickat iväg Iréne och Hannah, Mathias fru före till nästa kontroll ifall vi andra inte skulle hinna men vi hann. Denna kontroll har vi cirka en kilometer efter Risberg och ställningen var densamma mellan våra åkare.
Iväg igen och stopp vid sjön före Evertsberg.
Hann knappt ut från bilen förrän Classon dök upp och direkt därpå Lidson med Andreas inte långt efter. Sedan rätt så lugnt för oss servare.
Vi skulle in vid vägundergången och det var samma ställning. Nu skärptes drycken då åkarna även fick Enervit Liquid iblandat.
Iväg igen för att hinna ge vätska ännu en gång före Oxberg. Gick bra och åkarna ser fortfarande pigga ut.

Nästa kontroll vid slalombacken i Gopshus. Mathias är nästan uppåkt av lillbrorsan Andreas
vilket väl tänder honom lite extra. Här fick åkarna banan också. Sedan iväg till vår sista kontroll som är i Läde, cirka 14 km före mål.
Claesson först, sedan Andreas och någon minut efter honom Mathias. Häxdrycken nu som skall föra åkarna till mål. Vi hejade på dem och puschade på dem så gott vi kunde från sidan av spåret.
Vårt åtagande under loppet var över och vi kände oss rätt så nöjda. Vi hade ju faktiskt hunnit med att serva 7 gånger efter spåret.

In till mål för att ta emot dem där och där fick vi även se Jakob Fransson som dock var väldigt trött. Gick fint i 6 mil sedan kom hammaren som så många fått erfara tidigare.
Jakob tog det dock lite lugnt en stund och tog sedan tag i åkningen igen och genomförde sitt första lopp på ett väldigt bra sätt.

En rolig och jobbig dag utefter spåret var slut.
Ser redan fram mot nästa år.

Ett stort GRATTIS till er alla Kumlaåkare som genomförde loppet. Det är en prestation.
Resultaten skrev jag redan förra söndagen i vår gästbok. Går att se där.

Skrivet av: Sven Pettersson